Psycho

„A boy’s best friend is his mother.“

Filmy Hitchcocka jsou považovány za hororovou klasiku. Proto, kdo neznáte jeho tvorbu, nejste skutečným milovníkem hororu. Co na tom, že se vlastně již jedná o „filmy pro pamětníky“, avšak o snesitelné filmy pro pamětníky…

Infarktově mne udivuje, že i přes současnou modlu – seriál Bates Motel (2013-dosud), kterému podlehly všechny věkové skupiny zejména díky nepředvídatelné povaze Normy a Normana, ale i díky příjemně osvěžujícímu šerifu Romerovi v mírném pozadí, dodnes nikdo netuší, kde jsou kořeny tohoto příběhu. Ba dokonce mnoho „hororomilců“ nemá ponětí o „nějakém “ filmu „Psycho“ (1960). Styďte se a seznamte se!

psycho3

Díky obrovskému úspěchu zmiňovaného snímku (Hitchcockovi přinesl za celou jeho kariéru největší zisk – přes 15 milionů dolarů), byť musel ve své puritánské době docela šokovat, vzniklo postupem času hned několik zanedbatelných pokusů o nové, mladší a svěžejší zpracování, které by si uzmulo kousek pomyslného koláče peněz na příběhu samotného autora Roberta Blocha. Žáden další film však nezabodoval jako ten první. Možná za to mohl BW film, atmosféra teď už dávné minulosti, galantní jednání mezi lidmi (samozřejmě vyjma samotných aktů  vražd), či snad roztomile neprofesionální scény vraždění. Mělo to zkrátka své kouzlo.

Krev jako čokoláda

Alfred Hitchcock byl velmi vybranou osobou s přísným režimem, díky čemuž dal snad základ samotnému hororu, který nemusí nutně překypovat krví (co vás pobaví – tento „Mistr hororu“ nesnášel pohled na krev). Krev v Psychu byla přes černobílý snímek atrapována čokoládou a zvuk bodajícího nože ve skutečnosti bodal do melounu. Slavná 45s sprchová scéna, která se natáčela po dobu 7 dnů ze 77 úhlů, a kterou je hřích neznat, je tak odtajněna, stejně jako paruka hlavní hrdinky.

Pokud vás stále ještě nic nepřesvědčilo o zhlédnutí tohoto snímku, tak to, že se vlastně jedná o úplně první americký snímek, kde byl povolen záběr spláchnutí záchodu, vás k tomu jistě donutí 🙂 Hitchcock si zkrátka dokázal prosadit své a na preciznosti propracování si trval. Dokonce se rád poučil z vlastních chyb v případě jediné kritiky tohoto filmu, a sice, že hlavní hrdinka po své smrti nevypadala jako mrtvá, protože se jí nezmenšovaly čočky. Hitchcock tak začal v dalších filmech používat speciální oční kapky. Rovněž jeho vybraný styl pro volbu scénáře z něj udělal oblíbeného tvůrce, který se i přes pomalu čtyřicet let od svého úmrtí, stále v oblíbenosti drží na prvních příčkách milovníků hororu.

Premiéra Psycha u něj vyžadovala včasný příchod, neboť „film si člověk může vychutnat jedině od začátku“. Amen.

psycho2 anthony-perkins-in-psycho-(1960)-large-picture